Életmódváltás játékosan – ebben segít az iGame!

Gamifikáció - H2020-Igame

„Az emberi kultúra a játékban, játékként kezdődik és bontakozik ki” – olvashatjuk Huizinga könyvében, a Homo Ludens-ben. Valóban a játékosságunknak köszönhetően virágoztak fel a kultúrák? Úgy tűnik, igen!

A gamifikáció pedig a 21. századi gyorsan változó világban, a hagyományos motivációs rendszerek hanyatlásával, nagyszerűen tudja kamatoztatni ezt a bennünk rejtőző játékösztönt.

Gamifikáció - Igame- h2020

A gamifikációról röviden

A gamifikáció (gamification-játékosítás) egy gondolkodásmód, ami a bennünk rejtőző játékélményre épít. Deterding definíciója szerint (2011.):

„A játéktervezés elemeinek használata játékon kívüli kontextusban”.

A gamifikáció úttörője Charles Coonradt üzletember, aki a Game of Work című könyvében (1984.) arra a kérdésre kereste a választ, hogy miért fektetnek jóval több energiát, időt és pénzt a nála dolgozók kedvenc hobbijaikba, mint a megélhetésüket biztosító munkájukba?

A témát boncolgatva arra jött rá, hogy a golfhoz hasonló költséges szabadidős tevékenységek vonzerejét több tényező együttese adja (pl. jól körülhatárolt célok, az eredmények mérhetősége), ezt a szemléletet pedig az üzleti életben is kitűnően lehet hasznosítani.

A gamifikáció kifejezést egyébként Nick Pelling brit játékfejlesztő használta elsőként 2002-ben, de csak 2010-től robbant be a köztudatba és vált sikertörténetté többek között az oktatás, a marketing, a humánerőforrás-kezelés, az egészségügy, a vállalat- és alkalmazásfejlesztés területén is.

A gamifikáció történetének fontos mérföldköve (2005.) a ma is piacvezető gamifikációs platform, a Bunchball, ami játékos elemek integrációjával növelte felhasználók elköteleződését és motivációját a (nem játékos) digitális környezetben; míg a gamifikáció és a mobiltelefonok egymásra találásából született meg az elsők között a Foursquare geolokációs alkalmazás 2009-ben.

Játékösztön és alkalmazásfejlesztés

Jelenleg több mint egymillió mobilalkalmazás érhető el, ám a letöltött appok nagyjából csak 25 százalékát használják három hónapon túl a felhasználók.  Mi ennek az oka?

ITware - H2020 iGame

A felhasználók elköteleződésének és az érdeklődés fenntartásának egyik fontos aspektusa a gamifikáció, ami a játékösztön kiaknázásával alapvető emberi szükségleteket elégít ki: kihívás elé állít bennünket, azonnali visszacsatolást ad, jutalmakban részesít, fenntartja a motivációnkat, mindemellett pedig remek szórakozást és sikerélményt is nyújt.

A gamifikáció nyújtotta előnyöket integrálja az iGame egészségügyi applikáció is, amelynek a fejlesztésében az ITware is részt vesz, és amelynek nem titkolt célja, hogy felhasználói folyamatosan motiváltak legyenek az élethosszig tartó testmozgásban. Hogy tudja ezt elérni?

Játékos típusok- eltérő motivációk

Minden játékos különleges és egyedi szemlélettel, motivációs háttérrel közelíti meg egy-egy játék ökoszisztémáját. Az iGame motivációs triggerei azért működnek hatékonyan és tudnak tartós szokásokat kialakítani a felhasználókban, mert minden típus személyre szabott feladatot kap, így biztosítva a folyamatos motivációt a sporttevékenységhez, amit örömmel fognak végezni.

Ismerjük most meg ezeket a játékos típusokat, amelyek Richard Bartle (1996.) játékkutató modellje alapján mutatunk be:

Killers (Gyilkos): Rajong a versenyhelyzetekért, minden áron győzni szeretne mások felett, imádja a káoszt, és előszeretettel használja ki mások gyengeségeit.

Achievers (Eredményorientált): A legjobb akar lenni, és elsősorban a játék adta kihívások teljesítése okoz számára örömet. Imád pontokat, jelvényeket, titulusokat gyűjteni és magasabb szintekre ugrani.

Socializers (Közösségi): Remek csapatjátékos, empatikus személyiség, akinek a játék csak egy eszköz, hogy ismerkedhessen, barátságokat köthessen. Motivációját a többi játékossal való interakcióból és együttműködésből meríti.

Explorers (Felfedező): Az igazi bennfentes, kreatív személyiség, aki imádja a világot felfedezni, szívesen ássa bele magát a játékba, rejtett üzeneteket és funkciók után kutat.

Gamifikációs típusok

De miként építhetünk be egy új szokást az életünkbe?

Mozogni minden nap? – ez elsőre lehetetlen küldetésnek tűnik egy olyan ember számára, akinek a sport korábban nem volt szerves része az életének. Egy új szokás elsajátításához kitartó és konzisztens munkára van szükség, az azonban, hogy pontosan mennyi ideig tart ennek kialakítása nagymértékben függ a személyiségünktől is. A szokások kialakításával kapcsolatos kutatások szerint ahhoz, hogy egy tevékenységet szokássá konvertáljon a szervezetünk, gyakran és következetesen ugyanabban a kontextusban kell végrehajtani, meghatározott ideig.

Fontos tehát, hogy hosszútávon gondolkozzunk és kitartóan dolgozzunk egy jó szokáson – ebben fog hatékony támogatást nyújtani az iGame.

Szeretné tudni, hogy Ön melyik játékostípus? Töltse ki ezt a tesztet!

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ajánlatkérés

Vegye fel velünk a kapcsolatot telefonon, vagy töltse ki az alábbi űrlapot, és megkeressük megadott elérhetőségein. Minden kérdésre igyekszünk 1-3 munkanapon belül válaszolni.