iGame egészségügyi szoftver – Milyen alapokra épült?
Előző cikkünkben már bemutattuk az iGame egészségügyi applikációt, a fő célját és hogy kiknek ajánlott ez a szoftver. Használatával szórakozva sajátíthatjuk el a mozgás szeretetét és szükségét. Hiszen ez az alkalmazás a gamifikáció elveire épült, ezáltal lelkesítve és buzdítva az embereket egy új szokás elsajátításában.
Mi is az a gamifikáció?
A gamifikáció játékosítást jelent. Vagyis, hogy játékosságot, játékmechanikát és elemeket alkalmazunk olyan területeken, ahol a játék alapvetően nincs jelen. Például munkahelyeken, oktatásban, vásárlásnál, IT területeken (webhelyeknél, applikációknál, stb.). Célja, hogy kapcsolatot alakítson ki az emberekkel, ösztönözze őket a jobb teljesítményre, elköteleződésre, hosszú távú együttműködésre a játék élményén keresztül.
A gamifikációt Charles Coonradt találta fel 1973-ban, ekkortól indult útjára a játékosítás alkalmazása más kontextusokban is. A módszer elnevezése azonban Nick Pelling nevéhez fűződik, aki 2002-ben adta neki a gamification nevet.
Az első modern gamifikációs platform a Bunchball volt, ami 2005-ben jött létre és ami a játékmechanika alkalmazásával fokozta a webhelyek iránti elköteleződést.
A játékosítás az applikációkban 2009-ben kezdődött el, amikor is útjára indult a Foursquare alkalmazás, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználók felfedezzék és információkat kapjanak városokról, éttermekről és egyéb helyekről. Mindezt játékosan és játékos elemekkel felturbózva.
Miért jó a játékösztön felhasználása az alkalmazás fejlesztésében?
A játék iránti vágy, az ösztön és a versenyszellem mindannyiunkban jelen van. Ha egy applikáció ezt az igényt nem tudja kielégíteni, akkor gyorsan elveszítjük az érdeklődést iránta.
A játékos elemek (gamifikáció) alkalmazása szórakoztatóvá, élvezetessé teszi az applikációt. Élményt, sőt sikerélményt ad a felhasználóknak, amiért fokozódik bennük a vágy és a lojalitás, hogy használják az alkalmazást.
Részvételre ösztönzi, interaktívvá teszi az embereket azáltal, hogy leküzdhetik az kihívásokat, előre juthatnak a különböző szinteken vagy más felhasználókkal kommunikálhatnak. Segít összpontosítani a céljaik elérésében és szórakozva sajátítják el az információkat, mindenféle kényszer és erőltetés nélkül.
Nagyon lényeges szempont az is, hogy az emberek vágynak az elismerésre. Ez sokszor nagyobb motivációt jelent, mint a pénz. Minden egyes pozitív visszajelzés vagy apró jutalom még inkább fokozza bennük a további erőfeszítéseket, kitartást adva ezzel a célok eléréséhez. Hiszen ilyenkor az agyban felszabaduló dopamin miatt elégedettséget és boldogságot éreznek.
A játékösztön felhasználása továbbá:
- javítja a felhasználói élményt
- a userek aktivitása erősödik
- növeli a konverziót
- növeli az alkalmazás organikus telepítését
- fokozza az applikáció rendszeres használatát
- segít egy új szokás kialakításában.
Itt fontos kiemelnünk az új szokás elsajátítását, mert ez egy hosszabb és komplexebb folyamat eredménye. Ahhoz, hogy a mozgást, mint új szokást bevezessünk nem elég csupán az iGame applikáció. Az alkalmazás csak egy eszköz, amely segít fenntartani a motivációt és élménnyé varázsolni a mindennapi kihívások leküzdését. Hiszen egy új tevékenység rutinná alakítása már a komfortzónánkon kívül esik.
Hogyan lehet „inceptálni” egy új szokást?
A titok a rendszerességben és a következetességben rejlik. Ahhoz, hogy egy tevékenység új szokássá alakuljon rengeteg önfegyelem és folyamatos gyakorlás szükséges. De emellett nagyban hozzájárul:
- a reális célok kitűzése – fontos letisztázni, hogy az új szokással mit szeretnénk elérni, ez mennyire reális és hogy mennyire tudjuk vállalni a teljesítését. Be tudjuk illeszteni a mindennapokba?
- a feladat egyazon időpontra ütemezése – válasszunk egy olyan idősávot, amikor maximálisan az adott feladatra tudunk fókuszálni. Ez az időpont minden alkalommal ugyanakkor legyen, hiszen a testünk és az agyunk is így tud hozzászokni az új tevékenységünkhöz.
- a kitartás – ahogy már a bevezetésben írtuk, nagyon fontos, hogy következetesen és rendszeresen végezzük az új tevékenységet, mert ez fog elvezetni a célunkig.
- 21 nap! – legalább ennyi idő szükséges egy új szokás kialakításához. Ezért minimum 21 és 40 nap között végezzük el az új feladatot. Nagyon fontos, hogy ezek a napok egybefüggőek legyenek és ne osszuk szét például egy teljes évre.
Azonban az inceptálás személyiségtípusonként változó. És bár az egészségünk és jól-létünk érdekében mindenképpen szükségünk van testmozgásra, a kérdés, hogy ezt magunkat kényszerítve, csak muszájból tesszük vagy örömmel és motiválva ugrunk neki a feladatnak?
Mi, az iGame app-nál 4 féle emberi motivációra, azaz a 4 féle játékos típus ösztönére alapoztunk, hogy még az unalmasabbnak tűnő, egysíkú sporttevékenységeket is élvezetes programmá varázsoljuk. Így a user típusának megfelelő gamifikációs feladatokat tudjuk biztosítani.
4 játékos típus ismérvei – Gamifikáció alapjai
Killer (Gyilkos) – Ők azok a típusú gamerek, akiket mindenáron a győzelem hajt. Annyira erős bennük a verseny, hogy szinte csőlátással mennek előre, másokat figyelembe se véve. Mindent megtesznek és mindent felhasználnak azért, hogy végül ők kerüljenek ki nyertesként. Csak akkor foglalkoznak más játékosokkal, ha ez számukra előnnyel szolgál. Céljuk: győzni és uralkodni.
Achiever (Teljesítő) – Vagy másnéven sikereseknek is nevezhetjük őket. Hiszen ezek a játékosok a sikerre hajtanak. Mindenben a legjobbak szeretnének lenni: minél jobb teljesítményt nyújtani, a legtöbb pontot szerezni, a ranglista tetején lenni, legyőzni a kihívásokat és begyűjteni a jutalmakat. Minden olyan plusz dologban (pl. küldetésben) részt vesznek, ami által előbbre juthatnak. Azonban nem céljuk az ellenfelek legyőzése, inkább saját maguknak szeretnének bizonyítani.
Socializer (Közösségi) – Ahogy a megnevezésükben is benne van, őket a szociális közeg, a kapcsolatteremtés motiválja. A játék folyamán sokkal inkább az együttműködésben látják az élvezetet, semmint a versengésben. Jellemző rájuk az empátia és a küldetések közös teljesítése.
Explorer (Felfedező) – Az explorerek fő mozgatórugója a játékok ismeretlen területeinek a kiaknázása. Imádnak felfedezni és birtokában lenni egy olyan tudásnak, amire még senki más nem jött rá. Hajlamosak túl sok időt szentelni a játszásnak és a felfedezésnek. Ezek a userek szívesen osztják meg tapasztalataikat gamer társaikkal például bemutató videó formájában, de aktív részesei a játék közösségének a különböző online platformokon.
Te milyen típus vagy?
Teszt: https://matthewbarr.co.uk/bartle/
https://uxdesign.cc/designing-your-game-mechanics-based-on-player-types-b16a95fb7f60